Yol Hikayeleri >> 04.06.2011 – ERZURUM

Saat 8:00 kalkıyorum. Güzel bir kahvaltı sonrası ev inşaatı ve mutfak malzemeleri için alışveriş gerekiyor. Bu alışveriş için 50 km uzaktaki ilçeye gitmek zorundayız. Yola çıkıyoruz ve saat 11:20 gibi ilçeye ulaşıyoruz. Alışverişimizi tamamlamak 2 saatimizi alıyor. Geri dönerken Kürtçe dodo denilen kuşu görüyorum. Rengârenk tüyleri,kafasının üzerindeki tepeyle inanılmaz güzel bir kuş. Fotoğraf makinem aracın bagajında. İnip almak istesem de dodo buna pek meraklı değil ve uzaklaşıyor. Yol kenarında yeni doğan kuzular,danalar,eşekler. Köy çocukları köprü üzerinde balık tutuyor. Kadınlar ellerinde süt bidonları süt sağmaktan dönüyorlar. Erkekler kışın yakmak üzere topladıkları tezekleri kuruması için istifliyorlar. Ve saat 13:45 gibi köye varıyoruz.

Köye vardıktan sonra Sayanlar mezraasına gidiyorum ve Kız kardeşim ve çocuklarını alarak Şekan’a getiriyorum. Şimdi çocuklar 3’ten 5’e çıkıyor ve evde artık tam bir curcuna var.Fakat çocuklar gerçekten güzel yaratıklar ((:

ey
Efsa Eylül

mm
Melikhan ve Meryem

svl
Şevval

ibr
İbrahim

Fakat daha sonra talihsiz bir kaza yaşanıyor. İbrahim Eylül’ü merdivenlerden itiyor ve Eylül kötü bir şekilde düşüyor.Bu kaza sonucunda Eylül’ün burnunun üstünde bir yara oluşuyor…
ey1

Podak adı verilen bir tepe Şekan’a yaklaşık 15km uzaklıkta. Oraya gitmek için bir kaç tepe tırmanmak zorundasınız.
erz18

Amcamın küçük oğlu Abdullah ile oraya gitmek üzere yola çıkıyoruz.
erz19

Amaç orada bulunan bir mantar türü ve ışkın toplamak. İlk molayı 7.km de veriyoruz. Durduğumuz yerin adı Muratbey çayırı. Rengârenk çiçekler ve dağdan gelen kar suları tam çayırın ortasından geçiyor ve minik bir dere izlenimi veriyor. Biraz dinlendikten sonra tekrar tırmanışa geçiyoruz. İlk olarak Işkın buluyoruz.
erz21
IŞKIN: Özellikle doğu Anadolu’nun yüksek kesimlerinde yetişen ve halk arasında doğunun muzu olarak bilinen ışkının bir diğer adıda rivisdir.

Mayıs ayının ortalarından Haziran ayının ilk haftasına kadar geçen dar bir zamanda bulunan ışkın doğal olarak yetişir.Köylüler tarafından toplanarak pazarlarda satılır.

Hafif mayhoş bir tadı olan ışkının yenen kısmı genç sürgünleridir.Yaklaşık 20-30 günlük süre boyunca toplanarak satılan bu sürgünler kabuğu soyularak ve tuza batırılarak yenir.Haziran ayının 2. haftasından sonra ışkın bulunmaz olur taki bir daha ki Mayıs ayına kadar.

Hazımsızlık ve mide yanmaları dahil pek çok rahatsızlığa iyi geldiği yöre halkı tarafından bizzat denenmiş ve ispatlanmış olan ışkın şeker hastaları tarafından da özellikle aranır.

Yeni çıkmış genç sürgünleri yenildiği gibi toprak altında kalan kök kısmı da, çıkarıldıktan sonra iyice yıkanır ve kaynatılarak süzüldükten sonra çay olarak içilir.

Sabahları aç karnına içilen ışkın çayı yüksek olan şekerin düşmesini ve dengelenmesini sağladığı yöre halkınca denenerek ispatlanmıştır.

Ayrıca iştah açar,vücudu kuvvetlendirir.Mide ve bağırsak gazlarını giderir.Sarılık ve çocuk havalesi durumlarındada kullanılır.

Işkın veya diğer adıyla Rivis zengin vitamin ve mineral deposudur.Şimdiye kadar hiç bir yan etkisi görülmemiş bir bitkidir.Özellikle genç sürgünler değişik bir damak lezzeti sunar insana.

Anadolu da bulunan binlerce tür bitki gibi ışkında eğer Üniversiteler veya bilim adamlarınca incelenecek olursa daha bilimsel verilere ulaşılabilceğine eminim.
erz20

Işkınları çantamıza doldururken yağmurluğumu kaybediyorum. Biraz aradıktan sonra vazgeçiyorum ve yola devam ediyoruz. Yağmur bulutları geçiyor ve ara ara yağmur yağıyor. Bir ara dolu yağsa da çok kısa sürüyor. Yaklaşık 4 saatlik yürüyüşten sonra podağa ulaşıyoruz.
erz22

Fakat tüm aramalarımıza rağmen aradığımız mantar türünü bulamıyoruz. Rüzgâr poyraz esiyor ve inanılmaz soğuk bir hava var zirvede.Hava kararacağı için geri dönmeye karar veriyoruz. Çünkü hava karardığında kurtlar ve diğer vahşi hayvanlar avlanmaya çıkıyor.Buda bizim için geri dönmek adına oldukça geçerli bir neden oluyor.
erz23

Zirvede birkaç fotoğraf çekiyoruz. İnişe geçerken baran mantarlarından buluyoruz. Bizim için teselli oluyor.
erz24

Köyün girişinde göze adi verilen bir yer mevcut. Dedemden kalan bu araziye 20 sene öncesinde amcamlar tarafından doğal bir alabalık havuzu yapılmıştı.Çocukken gelip bizzat şahit olduğum bu havuzda balıklar insanlardan kaçmıyordu.Ellerimize alıyor ve inanın balıkları kedi sever gibi seviyorduk.Fakat şimdi o güzel gölün yerinde sadece kum ve toprak mevcut.Üzüntüyle bir iç çekiyor ve kızmadan edemiyorum. Arazinin içinde birde çeşme mevcut. O kadar leziz ve soğuk bir su akıyor ki kana kana içiyorum.Bu memleketin en güzel yani her yerinde böyle soğuk su akan çeşmeleri ve kaynak suları olması.Erhan abim arıyor ve bir sure sohbet ediyoruz. Yeni kaydolduğu fotoğraf kursundan bahsediyor ve biraz sohbet ettikten sonra yola devam ediyorum.

Hava kararıyor köye döndüğümüzde. Annem oruçlu ve getirdiğim mantarlarla güzel bir iftar yemeği hazırlanıyor. Hep beraber oturuyoruz ve güzel bir aksam yemeği yiyoruz. Yemekten sonra babam ve annemle güzel bir sohbete koyuluyoruz. Eskiden bizim bugün gittiğimiz yolları her gün gidermiş annemler. Süt sağıp geri dönerlermiş:| Babam eski köyden bahsediyor. Zamanında papağanların,muhabbet kuşlarının göç duraklarından olan bu köyde kartal yuvaları bile talan edilmiş. Tilkiler,vaşaklar,tavşanlar,keklikler,bıldırcınlar ve hatta kurtlar bile neredeyse tüketilmiş.Değerler kaybedilince anlaşılırmış kararına varıyoruz. Köy gerçi halen kuş nüfusuna sahip. Bülbüller,kanaryalar,sakalar,su kuşları,ördekler ve daha bir çok kuş çeşidi mevcut. Rahmetli nimet amcamın kuzuları geçiyor evin önünden. Otlatmak üzere günün belli saatlerinde otlaklara çıkarılıyor.
erz25

Aralarından bir kuzuyu seçerek eve getiriyor ve seviyoruz. Burada gökyüzü çok yakın görünüyor. Yıldızları ellerinizle tutacaksınız zannediyorsunuz. Dışarıda yalın bir sessizlik. Sadece arasın sesine kuş sesleri eşlik ediyor. Doğduğum bu köyde olmak güzel…

İnanılmaz yorulmuş durumdayım. Poyrazın soğuğu 30km yürüyüş oldukça etkisini gösteriyor. Hemen dinlenmek üzere yatağıma çekiliyorum.